đŸŒ±Att odla min mat?

Jag tycker att det Ă€r ibland verkar svĂ„rt för somliga att balansera sina tankar om framför allt hur jag lever mitt liv och om jag odlar det jag Ă€ter. Somliga vill ha “allt eller inget” och att jag ska ta stĂ€llning eller till och med försvara den ena ringhörnan. Om vi ska kalla det att balansera sina tankar eller om det handlar om att kunna ha flera parallella spĂ„r i tankarna spelar egentligen inte nĂ„gon större roll men jag ska försöka förklara mig.

Jag har gjort en resa, frÄn att bo i tÀtort och handa i affÀren till att bo pÄ landet med storfamilj och försöka bli sjÀlvförsörjande bÄde pÄ kött och grönt till att fortsÀtta bo pÄ landet och delvis odla det jag Àter. Nu i ett mindre sammanhang och mitt i livet. Det vill sÀga, det finns olika epoker i mitt liv som medför bÄde kunskap och lÀngtan om fler saker i mitt liv. Ibland vill jag odla allt igen och ibland vill jag bara odla endel av det jag Àter.

Just nu vill jag odla det som Àr roligt, det som Àr gott och vÀldigt lite av det som Àr basföda och hÄller mig vid liv vid en lÄngvarig katastrof, lÀs potatis. Jag odlar inte för att andra ska bli nöjda eller kÀnna trygghet med var man har mig, i vilket fack eller vad som Àr rÀtt. För mig Àr det viktigt att fortsÀtta att vara jag och göra som jag vill, odla det som jag vill odla och göra mer av det som gör mig lycklig.

Det betyder att jag INTE Àr ute efter att uppfattas som sjÀlvhushÄllande. Etiketter Àr svÄrt och jag förstÄr om det behövs men jag nog snarare uppfattas som en odlingsinspiratör. Det vill sÀga, att jag vill inspirera till att laga god mat och till det behöver man bra rÄvaror. Dessa rÄvaror kan du odla och köpa och jag försöker Ànda tÀnka sÀsongsbundet och odla pÄ schyssta vilkor för bÄde mÀnniska och planet.

Jag skulle dock vilja bli sjÀlvförsörjande pÄ frukt och bÀr och det Àr nog inte en omöjlighet men det utmanar för det begrÀnsar ocksÄ. Jag kan inte odla allt jag önskar bÄde av utrymmesskÀl och av klimatet. Men jag kan försöka och arbetar för att fÄ in mer frukt och bÀr i trÀdgÄrden.

Och för den som undrar, jag gillar betor och rovor jÀttemycket! Och jag har odlat dem i mÄnga Är och kommer nog fortsÀtta med det! I Är ska satsa extra mycket pÄ bÄde rovor och betor.

Vad gillar du att odla?